30-week Song Challenge – 20

Vandaag het volgende deel van mijn 30-week song challenge, afgekeken bij Satur9’s World.
Music Maestro Please.

A song that has many meanings to you

Ik vind Het Dorp van Wim Sonnevelt wel een hele mooie. Het brengt me terug naar mijn kindertijd. Wij zijn opgegroeid met Wim Sonnevelt en Toon Hermans.

De nostalgie gaat verder dan dat. Het lied doet me terugdenken aan warme zomervakanties bij mijn grootouders op de boerderij, aan spelen in het hooi met mijn jongste tante, we scheelden maar 11 jaar.

Dit dorp, ik weet nog hoe het was,
de boerenkind’ren in de klas,
een kar die ratelt op de keien,
het raadhuis met een pomp ervoor,
een zandweg tussen koren door,
het vee, de boerderijen

Alles is vergankelijk, alles komt en gaat. De boerderij uit mijn jeugd is omgebouwd tot moderne woning, het vee is weg uit de stallen, de zandwegen tussen het koren zijn geasfalteerd. De korenvelden van toen zijn verkaveld en onherkenbaar door de nieuwbouwwoningen. Alles wat rest is een foto van mijn zusje (links vooraan) en mij (midden vooraan) met mijn jonge tante en de meisjes van de KLJ in het hooi (of is het stro?).

Dat dorp van toen, het is voorbij,
dit is al wat er bleef voor mij:
een ansicht en herinneringen.

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

25 gedachten over “30-week Song Challenge – 20”

  1. Dit is 1 van mijn favoriete liedjes van Sonnevelt, zo prachtig en net als jij, alleen iets later, dus kar met paard net niet meer, maar ik denk nog altijd terug aan het huis van mijn opa en oma op het dorp…. de tekst ken ik zo goed als uit mijn hoofd… en soms.. lopen er zelfs tranen over mijn wangen in het nu als ik het hoor.

    Het andere liedje is trouwens aan de Amsterdamse grachten van Sonnevelt ook.. die twee, vertellen ook mijn jeugd of kindertijd. Ook al ben ik nog net geen 50.

    X

    Geliked door 1 persoon

  2. Je verwoordt in een reactie zo mooi wat ik dacht en wilde proberen te beschrijven. Beter kan ik het niet. Melancholie is een stil verlangen naar toen alles nog zo simpel was.
    Dat voel ik ook bij dit lied.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik heb niets met dit nummer, want die tijd was al voorbij toen ik geboren werd (en ik groeide op in de stad), maar de nostalgie voel ik wel, die is heel mooi aanwezig in dit liedje.

    Geliked door 1 persoon

  4. Het dorp, da’s weemoed in een liedje gegoten, hè.
    Ik hoorde het wel vaker bij mijn grootouders, en het roept ook bij mij een sfeer van weleer op, van dingen die niet meer zijn.

    Geliked door 1 persoon

  5. Toen dit lied uitkwam was ik 8 jaar en ik weet nog hoe mooi mijn moeder het vond en hoe herkenbaar het voor haar was. In de oorlog was ze op een boerderij in Friesland en ik denk dat ze zich vooral die tijd herinnerde.

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.